چاپ تامپو, روش های چاپ

بررسی چاپ تامپو، فرآیند، مزایا و کاربردهای آن

امروزه در دنیا روش های چاپ بسیار زیادی وجود دارد. در بین تمام روش های چاپ سال های سال است که چاپ تامپو به عنوان یکی از محبوب ترین روش های چاپ بر روی اجسام سه بعدی شناخته میشود. در ادامه به بررسی کامل چاپ تامپو، پروسه چاپ ، مزایا و کاربردهای مختلف آن خواهیم پرداخت. با نیکو چاپ همراه باشید.

چاپ تامپو چیست؟

چاپ تامپو یا چاپ پد ، یکی از تکنیک های چاپ یک تصویر دو بعدی بر روی اجسام سه بعدی است. چاپ تامپو یا تامپوگرافی اساسا یک فرآیند عکس گراور غیر مستقیم یا به زبان عامیانه یک روش چاپ غیرمستقیم است. این به این معنی است که فرآیند تامپو شامل انتقال رنگ یا همان تصویر مد نظر برای چاپ به وسیله یک انتقال دهنده (افست/گراور غیرمستقیم) که در این روش پد سیلیکونی است ، میباشد.

چاپ تامپو

تکنیک چاپ تامپو به دلیل سادگی فرآیند، ماشین آلات با قیمت ارزان، توانایی چاپ بر روی اجسام مختلف و چندین مزیت دیگر همواره به عنوان روشی محبوب و مقبول شناخته شده است.

تارخچه چاپ تامپو

چاپ تامپو را میتوان یکی از روش های چاپ قدیمی دانست که در طول این سالها پیشرفت های زیادی کرده است. اگر گذری در تاریخ داشته باشیم، روش های چاپ مشابه تامپو را از دو قرن پیش میابیم. یک شکل اولیه از مهر زنی یا انتقال تصویر با پد حدود 200 سال قبل با اولین تکنیک های چاپ دستی افست که از کیسه های ژلاتین نرم برای چاپ یک تصویر استفاده میشد، شروع شده است.

تاریخچه چاپ تامپو

در سال های اولیه به جای سیلیکون از پد ژلاتینی استفاده میشد. به این صورت که با استفاده از شعله کاری طرح مورد نظر بر روی صفحات ساعت چاپ میشد. کشف سیلیکون نقطه عطفی در روش چاپ تامپو است. با کشف و استفاده سیلیکون در چاپ تامپو، محبوبیت آن افزایش پیدا کرد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.اولین دستگاه چاپ تامپو

کلیشه های چاپ تامپو نیز در طول زمان دچار تغییر شده اند. امروزه از کلیشه های فولاد سخت استفاده میشود که با انواع روش های مدرن حکاکی شده اند. اما پیش از این کلیشه های مسی استفاده میشد و تمام حکاکی ها با دست انجام میگرفت.

بشقاب و ظروف چینی شاید اولین موارد استفاده از چاپ تامپو باشند. اما اولین استفاده صنعتی و مدرن از چاپ تامپو را میتوان در ساعت های سوئیسی دید. در گذر زمان فرآیند های صنعتی بهبود یافتند و ماشین آلات پیشرفت فراوانی کردند. به طوریکه امروزه فرآیند تامپو به صورت اتوماتیک نیز امکان پذیر است.

مزایای چاپ تامپو

مزیت اصلی چاپ تامپو در استفاده از پد سیلیکونی نهفته است. از آنجایی که سیلیکون به راحتی میتواند با سطوح نامنظم سازگار شود، چاپ تامپو را تقریبا میتوان بر روی هر سطحی انجام داد حتی اشیاء دارای برآمدگی یا فرورفتگی نیز به وسیله دستگاه تامپو قابل چاپ هستند. این در حالی است که انواع روش های چاپ دیگر ، حتی در صورت امکان چاپ بر روی اشیاء گرد، تنها بر روی سطوح صاف و یکنواخت کار میکنند.

چاپ تامپو میتواند به طور موثر تصاویر را بر روی هندسه های پیچیده نیز انتقال دهد.پدهای سیلیکونی شکل قطعات مد نظر برای چاپ را به خود میگیرند و میتوانند به راحتی تصاویر را به سطح مورد نظر منتقل کنند. از چاپ روی قطعات سه بعدی پلاستیکی گرفته تا سطوح برجسته یا حکاکی شده یا حتی توپ های گلف و …

مزایای چاپ تامپو

از دیگر مزایای چاپ تامپو میتوان به ارزان بودن دستگاه های چاپ تامپو نسبت به دیگر دستگاه های چاپ ، هزینه نگهداری بسیار پایین، عدم نیاز به اپراتور متخصص و در نتیجه قیمت تمام شده چاپ پایین اشاره کرد. تمام موارد یاد شده باعث شده است که روش چاپ پد یک روش ایده آل و محبوب در سراسر جهان برای چاپ بر روی اجسام مختلف باشد.

قطعات اصلی دستگاه چاپ تامپو

در حال حاضر دستگاه های چاپ تامپو در انواع و مدل های مختلفی تولید و عرضه میشوند و امکانات مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار میدهند. اما اساس کار تمامی دستگاه های چاپ تامپو مشابه است و از یک روش استفاده میکنند. برای اینکه بتوانید با فرآیند چاپ تامپو آشنا شوید نیاز است که ابتدا قطعات اصلی دستگاه تامپو که نقش کلیدی در فرآیند چاپ دارند را بشناسید.

1- کلیشه یا شابلون تامپو

این قطعه معمولا به صورت ورقه های فلزی از جنس فولاد است که طرح مورد نظر برای چاپ بر روی آن ها به وسیله دستگاه لیزر و یا روش های دیگر حکاکی میشود. قسمت های حکاکی شده معمولا به اندازه ای گود هستند که جوهر بتواند درون آنها نفود کند.

2- پد سیلیکونی

پد های سیلیکونی به شکل های و اندازه های مختلفی تولید میشوند. وظیفه این پدها انتقال تصویر از کلیشه بر روی قطعه مورد نظر برای چاپ است.

 

فرآیند چاپ تامپو

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره ای داشتیم چاپ تامپو امکان چاپ آسان تصاویر ساده مانند لوگو و یا چاپ تصاویر با وضوح بالا  بر روی اجسام سه بعدی نامنظم را فراهم میکند. فرآیند چاپ تامپو در کل بسیار ساده است. در شروع هر چرخه چاپ ابتدا جوهر بر روی کلیشه اعمال میگردد و جوهر اضافه توسط تیغه هایی پاک میشود.

با اینکار جوهر به داخل فرورفتگی های کلیشه که حاوی تصویر مورد نظر برای چاپ است نفوذ میکند. به محض تماس لایه رویی رنگ با هوا حالتی چسبناک پیدا میکند. سپس پد سیلیکونی در تماس با کلیشه قرار میگیرد. با اینکار تصویر یا همان جوهر به پد منتقل میگردد. مدت زمان تماس این دو قطعه در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

فرآیند چاپ تامپو

در مرحله بعدی که آخرین مرحله در چرخه چاپ تامپو است، پد سیلیکونی با سطح مورد نظر برای چاپ تماس پیدا کرده و با اینکار رنگ به سطح چاپ منتقل شده و یک چرخه چاپ تکمیل میگردد.

در چاپ تامپو، ضخامت لایه رنگ حدود 4 تا 20 میکرون است که بسیار نازک محسوب میشود. بنابراین میتوان لایه دوم جوهر را بدون خشک کردن لایه اول اعمال کرد. این موضوع باعث صرفه جویی در زمان گرانبهای شما خصوصا در چاپ های چند رنگ میشود.

انواع دستگاه های چاپ تامپو

دستگاه های چاپ تامپو امروزه مدل های بسیار متنوعی دارند که امکانات مختلفی را به کاربران ارائه میکنند. اگر بخواهیم تمامی دستگاه های چاپ تامپو را دسته بندی کنیم، دو دسته کلی تشکیل میگردد:

  1. دستگاه های چاپ تامپو صنعتی 
  2. دستگاه های چاپ تامپو برقی (خانگی و کارگاهی)

1-دستگاه های چاپ تامپو صنعتی

این دسته از دستگاه های چاپ تامپو برای کارکرد نیاز به استفاده از کمپرسور باد دارند و سایز آنها معمولا بزرگ است. از دستگاه های تامپو صنعتی معمولا در مواردی که نیاز به چاپ های چندرنگ وجود دارد استفاده میشود. این دسته از دستگاه ها به دلیل نیاز به پمپ باد و سروصدای زیاد در محیط های خانگی یا کارگاهی کوچک قابل استفاده نیستند. همچنین هزینه نگهداری آنها معمولا بالا است.

دستگاه تامپو بادی

2- دستگاه های چاپ تامپو برقی

این دسته از دستگاه های چاپ تامپو به وسیله نیروی الکتریکی فعالیت میکنند و هیچگونه نیازی به پمپ باد یا هر وسیله جانبی دیگری ندارند. دستگاه های چاپ تامپو برقی معمولا در سایزهای کوچک تولید میشوند و وزن پایینی دارند. به همین دلیل قابلیت حمل و نقل آنها آسان است. یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در این دسته ، دستگاه چاپ تامپو رومیزی است. این دستگاه ها مزیت های فراوانی دارند. قیمت مناسب دستگاه، سروصدای بسیار کم، دوام زیاد ، هزینه نگهداری پایین و عدم نیاز به نیروی متخصص از مزیت های این دستگاه ها است.

دستگاه تامپو مناسب چاپ بر روی لامپ

انتخاب پد مناسب برای چاپ تامپو

پدهای سیلیکونی مهمترین جزء در چاپ تامپو هستند.این پدهی در شکل ها و سختی های مختلفی تولید میشوند. در صورت عدم انتخاب صحیح پد ، ممکن است کیفیت چاپ تامپو تا حد زیادی افت داشته باشد. در انتخاب پد مناسب برای چاپ تامپو به موارد زیر توجه داشته باشید.

انواع پد سیلیکونی چاپ تامپو

  • هر چه سختی پد چاپ تامپو بیشتر باشد، خطوط چاپ تیزتر خواهد بود و چاپ ظریف تری خواهید داشت.
  • پدهای بزرگتر، کمتر تغییر شکل میدهند. بنابراین هرگونه اعوجاجی که ممکن است در حین چاپ به وسیله پد ایجاد شود به کمترین حد خود میرسد.

نکات مهم در استفاده از پدهای سیلیکونی تامپو

آماده سازی پد تامپو جدید برای استفاده

قبل از اینکه برای اولین بار از یک پد سیلیکونی جدید استفاده کنید، مهم است که آن را به طور کامل چربی زدایی کنید. برای اینکار چند دستمال کاغذی را به تینر آغشته کنید و به آرامی سطح پد را پاک کنید. توجه داشته باشید در صورتی که از دستمال خشک استفاده کرده و یا محکم اینکار را انجام دهید ممکن است به سطح پد آسیب برسانید.

نظافت و نگهداری از پدهای چاپ تامپو

نظافت پدهای سیلیکونی تامپو یک مرحله ضروری پس از پایان یافتن چاپ است. زیرا ممکن است گرد و غبار یا بقایای جوهر بر روی پد باقی مانده باشد. برای اینکار میتوانید از چسب نواری استفاده کنید. به این صورت که چسب را به سطح پد چسبانده و سپس به آرامی آن را جدا کنید.چسبندگی نوار چسب باعث میشود که هرگونه جوهر و یا کثیفی از روی پد پاک شود.

پس از نظافت پدهای چاپ میتوانید آن را در یک محیط کم نور نگهداری کنید. همچنین مراقب باشید سطح پد با اشیاء یا حتی پدهای دیگر برخوردی نداشته باشد. زیرا ممکن است به سادگی آسیب ببیند. نکته مهم دیگر این است که استفاده مداوم از حلال ها مانند تینر باعث از بین رفتن خواص اصلی سیلیکون میشود.

کاربردهای چاپ تامپو

کاربردهای چاپ تامپو بسیار متنوع هستند و تقریبا از فرآیند تامپو میتوان برای چاپ بر روی هر چیزی استفاده کرد. چاپ تامپو ممکن است در موارد مختلفی مانند لوازم پزشکی، خودرو ، محصولات تبلیغاتی ، پوشاک ، کالاهای الکترونیکی، اسباب بازی ، تجهیزات ورزشی و … استفاده شود. برخی از متداول ترین کاربردهای چاپ تامپو را در ادامه برای شما بیان کرده ایم:

  • لوازم برقی- تلویزیون، ساندویچ ساز، توستر، VCR، اتو، مانیتور کامپیوتر و غیره.
  • دستگاه های الکترونیکی مانند کابل ها، رله ها، کانکتورها و غیره.
  • وسایل پزشکی مانند ابزار جراحی، کاتتر، لنزهای تماسی، ایمپلنت و غیره.
  • کالاهای ورزشی مانند راکت تنیس، توپ گلف، توپ فوتبال، توپ هاکی، توپ استرس و غیره
  • اسباب بازی هایی مانند چرخ داغ، لگو، عروسک، ماشین، جغجغه، پستانک، بطری غذا و غیره.
  • برچسب های شناسایی مانند صفحه کلید، ماشین حساب، تلفن و غیره.
  • لوازم خانگی بزرگ مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، مایکروویو، خشک کن و غیره
  • لوازم جانبی مانند خودکار، زنجیر، جاکلیدی، عینک، ساعت، لیوان مسافرتی و غیره.
  • قطعات خودرو
  • پوشاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *